2019-10-16 TG040: Viert opening nieuwe locatie

Na meer dan dertig jaar T&T-avonden in Buurthuis De Rondweg is Stichting TG040 nu verhuisd naar Wijkgebouw Gestel aan de Boccherinilaan 6. Op 5 oktober is er al een succesvolle try-out geweest op de nieuwe locatie. De feestelijke opening vindt plaats op 2 november. Daar is iedereen welkom die iets met genderdiversiteit te maken heeft, of daar sympathie of belangstelling voor heeft.

De zaal is open van 20:00 uur tot 01:00 uur en omstreeks 21:00 beginnen we met het inhoudelijke programma. November is, zoals ieder jaar, onze feestelijke gala-avond met gala-verkiezing. Chique kleding wordt op prijs gesteld, maar dat is niet verplicht, want juist het ontbreken van een dresscode is een essentieel onderdeel van alle T&T-avonden.

In november 1981 werd in Eindhoven de eerste T&T-avond georganiseerd. Dat is inmiddels bijna veertig jaar geleden. We vieren dus ook onze 38e verjaardag. Het is altijd de gewoonte geweest om op onze gala-avond een miss-verkiezing te doen, maar dat past eigenlijk helemaal niet bij het afbreken van de traditionele hokjes “man” en “vrouw”. Deelname aan de verkiezing staat dus open voor iedereen met transgender-gevoelens.

De letters T&T stonden voor Travestie en Transseksualiteit en T&T-avonden zijn inmiddels een begrip geworden, maar tegenwoordig maken we liever gebruik maken van het modernere woord transgender.

TG040 zet de traditie van T&T-avonden voort, maar de activiteiten zijn intussen uitgebreid met het geven van voorlichting op scholen en bij maatschappelijke organisaties. We proberen op zoveel mogelijk manieren in de samenleving te laten zien dat transgender-mensen er gewoon bij horen. Omdat in het wijkgebouw ook andere activiteiten kunnen plaatsvinden op dezelfde avonden, hopen we hier meer te integreren met de wijk om ons heen dan op de vorige locatie.

Stichting TG040 houdt zich bezig met de emancipatie van transgender-mensen en het organiseren van bijeenkomsten en activiteiten voor deze mensen en hun omgeving. Bij TG040 is iedereen welkom die iets met genderdiversiteit van doen heeft, of die daar sympathie of belangstelling voor heeft.

Doelstelling van de stichting is:

• Transgender mensen helpen in hun (zelf)acceptatie en zelfvertrouwen.
  • Integratie, sociale acceptatie, emancipatie en bevorderen van de gelijke behandeling van transgender mensen.
  • Overlegplatform zijn voor alle betrokken mensen en organisaties die op één of andere manier betrokken zijn bij deze materie.
  • Verbeteren van de kennis en de beeldvorming over transgender mensen.

Het begrip transgender wordt als verzamelbegrip gebruikt en omvat alle uitingsvormen tussen travestie en transseksualiteit: travestieten, transgenderisten, dragqueens, dragkings, queer, interseksuelen, transseksuelen, etc.)

2019-10-16 TG040 viert opening nieuwe locatie